OM

ANNA ARVIDSDOTTER

är poet och författare, bosatt i Höör. 2022 bokdebuterade hon med diktsamlingen Händer att hålla i. Långt innan dess var hon ett etablerat namn inom spoken word-scenen, känd för att leverera dikt med nerv och närvaro.

Hennes klassmedvetna poesi pekar på absurditeter i arbetet och med lyrisk lekfullhet, rytm- och stilsäkerhet sticker hon hål på den senkapitalistiska omvärlden. Redan jämförs hon med arbetarlitterära storheter som Stig Sjödin och Jenny Wrangborg.

Annas skrivande har prisats i flera omgångar, bland annat med AIRY Litteratur Västernorrland 2022 och Arbetarrörelsens kulturpris i Malmö 2020. Hon är också verksam som redaktör och skrivpedagog.

Bibliografi
  • Händelsehorisonten (EP, 2024)
  • En viktlös skärva av tid i Gaza (antologi, 2024)
  • Ett brev från många (redaktör, 2024)
  • Händer att hålla i (dikter, 2022)
  • amma arbete arv (redaktör, 2022)
  • Världen vi lämnar (antologi, 2020)
  • Jag har tänkt mycket på oss och våra utmattade kroppar (antologi, 2018)
  • Podpoesi debut (EP, 2016)
Priser och utmärkelser
  • Kopieringsfonden, 2024
  • AIR Litteratur Västra Götaland, 2023
  • Hässleholms kulturstipendium, 2022
  • AIRY Litteratur Västernorrland, 2022
  • Arbetarrörelsens kulturpris i Malmö, 2020
  • Skådebanans novellpris, 2009

”En realistisk och tunnhudad skildring av maktlösheten i arbetet och av samhällets våld mot kropparna. Insiktsfullt, och med känselspröten ute.”

”Oerhört berörande och smärtsamt nära hemma.”

Anna är en av eldsjälarna bakom scenpoesiföreningen Ord på scen, som arrangerar poetry slams och andra poesievenemang i Skåne.

Se vad föreningen har på gång här.

Anna är också engagerad i Föreningen Arbetarskrivare, där hon bland annat var redaktör för föreningens två senaste antologier, Ett brev från många och amma arbete arv, tillsammans med Marie Hållander.

Anna medverkar i podcasten Köttets första avsnitt: Om att skriva med kroppen som insats.

”Anna Arvidsdotter sätter sig ner med oss för att diskutera om skrivandets smärta och lust, hur det är att skriva med kroppen, och varför politiken alltid är närvarande i skrivögonblicket.”

Anna har ett avskalat, ärligt och rakt språk med en stor känslighet som imponerar oerhört. Samtidigt är Händer att hålla i som en medmänsklig pungspark.

Stig Bergström